lauantai 9. kesäkuuta 2012

Häämatkasta

Olimme lokakuussa valinneet häämatkakohteeksemme Pariisin.

Tiistaina lähdimme aamukoneella. Koneessa koimme yllätyksen, joku oli merkannut tietoihimme meidän olevan häämatkalla, ja muiden saadessa limuja /mehuja, meille tarjottiin yllätyksenä pienet pullot shampanjaa sekä suklaita.

Hotellimme oli aivan ihana Les 3 poussins, josta saimma kuin ihmeen kaupalla huoneen kolme tuntia etuajassa. Saimme vähän hengähdettyä, jonka jälkeen jaksoimmekin sitten lähteä metrolla Concordelta Chanos-Elyseelle  ja vaatekauppojen kautta riemukaarta ihmettelemään. Hotellille suuntasimme Lafayetten gourmeeosaston kautta hotellille.

Keskiviikko oli hyvin pyhitetty shoppailulle. Päätimme suunnata kaupoilla pian niiden aukeamisen jälkeen, jottemme joutuisi ihan koko Pariisin kanssa liikkeelle samaan aikaan. Suuntasimme takaisin Lafayetteen. Aluksi näytti siltä, ettei tuolta löydy kuin superökymerkkjä, mutta lopulta sieltä alkoi löytyä meidänkin budjetille vaatteita. Saman kadun varrelta löytyi myös Gap, Mango, Zara, Benetton, H&M, monen monta muuta liikettä ja kaksi muuta Lafayetin kaltaista hulppeaa vaatekauppaa, joista toinen oli tosi melkein kokonaan pyhitetty nuorten aikuisten muodille, ihana kauppa <3 sieltä mukaan tarttui Levi´s Denim Curve -farkut, nahkalaukku sekä kengät.

Meidän keskiviikon missiomme oli löytää avopuolisolle liivi ja siisti valkoinen paita. Olimme varanneet torstaille romanttisen illallisristeilyn illaksi Seinelle, ja sinne oli pukukoodi.

Illalla söimme ulkona ja nautimma hieman viinejä ja kävimme läheisessä coctailbaarissa.

Torstai alkoi samalla tavalla kuten keskiviikkokin shoppaillen ja syöden kauapungilla, mutta illaksi olimme tosiaan menossa romanttiselle illallisristeilylle. Risteily oli ihana, ilalla lähdimme klo 20.30. Risteily sisälsi viiden ruokalajin illallisen kuoho- ja ruokaviineineen. Me otimme paikat aivan jokilaivan kärjestä saaden parhaat mahdolliset näkymät koko risteilyn ajan. Hyvän ruoan ja juoman kruunasi livemusiikki ja risteilyn loppuajasta pimenevässä Pariisissa kaikkien siljojen ja monumenttien valaisemien. Oli täydellisen romanttista.   Vielä kun olimme päässeet laivasta ulos, näimme Eiffeltornin valoshown.

Perjantain ohjelmana oli reissu Disneylandiin. Junalla pääsimme kätevästi hotellilta suoraan Disneylandin portille. Otimme liput molempiin puistoihin, Walt Disney Studio parksiin sekä Disneyland Parkiin. Saimme aikaa kulumaan puistoissa reilut kahdeksan tuntia ja kävimme 16 erilaista laitetta / rataa / juttua läpi. Aivan mieletön paikka.

Lauantaille olin varannut meille matkan Versaillesin linnaan ja puutarhaan. Oli erittäin hyvä veto varata matka hotellin kautta turistitoimiston järjestämälle reissulle. Turistitoimistolta lähti bussi linnalle, ei tarvinnut jonotella kuin tovi turvatarkastuksessa, mutta vältyimme epäinhimillisiltä lippujonoilta, saimme audiopaketin linnakierrosta varten ja siinä samalla saimme liput musikaaliseen suihkulähteeseen.

Versaillesin linna on aivan mieletön, se oli mielettömämpi kuin olin kuvitellut. Paikka oli minulle tuttu vain puutarhan osalta. Aluksi teki mieli kuvata kaikki hienot huoneet, taulut jne.. mutta ei sitä kauneutta vain mitenkään pysty ikuistamaan. Kierroksen jälkeen söimme linnan ravintolassa superfancyn lounaan ja jatkoimme tämän jälkeen matkaa puutarhaan. Meillä oli uskomaton tilanne, että olimme varanneet tätä reissua varten "liikaa aikaa". Osuimme sellaisella hetkellä paikalle, että puolitoista tuntia ennen lähtöä kaikki puutarhan suihkulähteet laitettiin päälle ja kaikkialla soi klassinen musiikki.

Palattuamme linnalta takaisin Pariisiin kiertelimme vielä, kävimme Notre-Damen kirkossa. Illalla vielä eksyimme Moulin Rougelle. Siellähän oli kunnon "Reeperbahn".

Sunnuntaina meno jatkui. Ohjelmassa oli mennä syömään Le Moulin de la Galetteen, mutta sitä ennen haluaisin käydä yhdellä pienellä hautausmaalla (Saint Vincent), käydä tsekkaamassa yksi patsas sekä Sacra Coeurin kirkko.  Ruokailun jälkeen kävimme Dali-museossa ja tarkoituksenamme oli käydä Eiffeltornissa. Eiffelille päästyämme saimme huomata, että neljästä hissistä vain yksi oli käytössä, joten päätimme kokeilla onneamme uudestaan maanantaina.

Maanantaina ohjelmassa oli vihdoinkin käynti Louvressa. Onneksemme "eksyimme" Louvreen metrolla ja metrotunneleita pitkin, sekä ostimme sisäänpääsylipun eräältä kiskalta. TAAS vältyimme jonotteluilta. Louvren aula oli mustanaan turisteja, lippuluukut olivat täynnä ja lähtiessämme museolta huomasimme piha-alueellakin olevan kymmenien metrien jonot. Louvre oli Versaillesin tavoin henkeäsalpaava paikka.

Tarkoituksena oli suunnata Eiffelintornille, mutta sade yllätti, ja vaihtoehtona B:nä menimme shoppailemaan ja etsimään kotiin tuliaisia.

Illalla simahdimme, katselimme muutaman tunnin sarjoja koneelta ja kävimme vielä syömässä viimeisen kerran hotellin vieressä olevassa ranskalaisessa ravintolassa.

Tiistaina koitti kotiinlähtö. Syötyämme tukevan aamiaisen hotellilla, auto odottelikin meitä lentokentälle vietäväksi.

Matka oli kaikinpuolin ihana. Säät suosi, ei tarvinnut paljoa miettiä mitä tekisi. Pariisi on niin kaunis kaupunki, kaikki on niin isoa ja mykistävää.

Jäi paljon mitä olisi halunnut vielä nähdä, kaikkiin paikkkoihin emme ehtineet, jotain vielä seuraavalle kerralle. Aivan ehdottomasti pitää mennä samaan hotelliin, kuin missä olimme nyt. Yksivuotishääpäivää lähdemme viettämään jonnekin aivan muualle.