torstai 14. lokakuuta 2010

kovaa työtä

Painon pudottaminen on yllättävän hidasta touhua, kun se haluaa tehdä oikein. Olen tässä muutamaan kertaan miettinyt, että onko mun ruokavalio oikea. Uusimmasta KG lehdessä (6/2010) oli juttua siitä, että geenitesteillä voitaisiin määrittää se, millainen genotyyppi. Eri genotyypeille sopii erilaiset ruokavaliot, toiset hyötyvät enemmän rasvojen pihistelystä toiset taas hiilihydraattien. Yksi ja ainoa tyyli ei sovi kaikille. Kyllähän sitä usein tehdään testejä siitä, että millainen ruokavalio laihduttaa eniten, vähärasvainen vai vähähíilihydraattinen. Usein jopa tuolla vähähiilihydraattisella on ollut mainittavia terveyshyötyjä (täytyy palata tähän uudestaan vielä)

Olen miettinyt sitä, että miten nyt tällä kertaa paino jumittaa tasaisesti 66-67 (nyt rupeaman alussa paino oli yli 68,3kg, ja parhaimmillaan se on käynyt 66,2:ssa) kilossa, vaikka urheilen säännöllisesti, ja olen erittäin tarkka ruokavaliostani (yksi major repsahdus löytyy). Ruoat ja liikunnat syöttämällä taulukkoon, on minulla ollut viikottain vaje, jolla olisi pitänyt painon tippua reilusti yli puolisen kiloa.

Toisaalta taas, on sekin, että olen varmastikin lähestymässä omalla kropalleni ominaista ihannepainoa, FIT -lehden (10/2010) ja monen muunkin lähteen mukaan taasen tässä vaiheessa painon pudotus hidastuu. Varsinkin kun treenaan ihan hyvillä painoilla, niin lihakset kasvavat, mutta lihasten ollessa rasvaa painavammat, niin ei sitä eroa välttämättä puntarissa näe.

Yksi aatos on taasen tuo karppaukseen palaaminen, mutta nykyisellä ruokarytmillä.

Tässä allaolevassa kuvassa taidan olla 58 kiloinen, tuo tulos tosin saavutettiin vain pelkällä ruokavaliolla, liikunta ei näytellyt suurtakaan roolia. Pistää miettimään, että pitäisköhän vaihtaa aamupuuro kananmuniin ja pekoniin :) FIT:n mukaan pitäisi ruokavaliosta karsia leipä, pasta, peruna ja riisi pois, ja taasen lisätä hyviä rasvoja. Eli .. kaipa sitä sitten aletaan mennä karpimmin. En olekaan nyt viikkoon syönyt noita (poislukien tankkauspäivät) juttailussa sallittuja pastoja/riisejä. Mä voisin kyllä elää lopun elämäni vaikka chilillä ja tuolla tomaattikanakeitolla, molemmat ovat niin nameja.



Mä oon nyt noudattanut tätä uudempaan kuuria, hyvä monipuolinen liikunta, salitreeni on tullut jäädäkseen, tms kohta 36 päivää, parhaimmillaan oon saanut 2,1 kg pois.. hetkonen.. eikös tuo ole ihan hyvin? :D Mitä ihmettä mä oikein valitan :D No eniveis, pastat ja vastaavat pois, enemmän kasviksia. Hitsi, milloinkohan uskaltaa syödä juustoja ja käyttää kermaa ruoanlaitossa? Mä niin himoitsen mun tekemään maailmanparasta kesäkurpitapaistosta. En ole syönyt sitä kuukausiin.

Mikäköhän tämän postauksen pointti oli? Eikös mulla pala rasva? Hermoilenko mä nyt taas vaan sen takia kun paino on taas nousussa, avokki oli kovasti sitä mieltä, että rinnat taas jumppaa isommaksi, kaipa se on taas kohta se aika kuukaudesta, tällä epäsäännöllisellä kierrolla on vaikea sanoa. Onko mulla vain huono omatunto sen takia, että oon syönyt karppaajalle kiellettyjä hiilareita? Jaksanko mä urheilla samalla tavalla, jos karsin nyt tuon 45 g pastaa/riisiä / päivä ruokavaliosta? Ihme kotkotusta :D Mä lähden nyt koiran kanssa ulos ja sitten nukkumaan, huomenna toivottavasti sää sallii autoilun aamulla uimahallille.

ps. tuossa kuvassa on mun tavoitefarkut. Niihin tulisi vielä mahtua jossain vaiheessa niin, ettei tarvitse peittää housujen reunasta tursuavaa masua :)

2 kommenttia:

Petra kirjoitti...

Mun silmiin olet näyttänyt uudemmissa kuvissa huomattavasti hoikemmalta kuin ylläolevassa, liikunta tekee hyvää kropan mallille!

Ja kuten itsekin huomasit, laihdutustahti kuulostaa hyvältä, varsinkin kun ylipainoa ei enää ole. Kannattaa muistaa, että painoindeksit ja muut palvelevat paljon liikkuvaa varsin kehnosti, kun kehon koostumus on niin erilainen, nesteet jäävät helpommin treenin jälkeen jne.

Vähemmän stressiä ja enemmän hyvää oloa, niin kroppakin luopuu helpommin vararavinnoista. :) Vaikka helppohan se on sanoa, tiedän.

-didi- kirjoitti...

thx, mä vaan aloin panikoida jotain ihan turhaa :D

Pääasiallisesti oon mennyt rauhallisesti ja luottanut siihen, että eiköhän tää tästä. Vaaka on vaan niin pirullinen.. :D

Nyt otan taas relax... noi oivallukset eilen auttoi.

 
Template by suckmylolly.com - background image by elmer.0