sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Berliinissä

Perjantaina paljastui meidän yllätyksemme äidille, lähdimme isolla porukalla Berliiniin. Äiti oli kymmenen vuotta sitten ollut Berliinissä siskoni kanssa, ja tuolloin oli sanonut matkan päätteeksi, että hän haluaisi tulla uudestaan kymmenen vuoden päästä Berliiniin katsomaan miten kaupunki on muuttunut.

Itse olen käynyt Berliinissä pariin otteeseen. Vuonna 2001 aivan vaihto-oppilasvuoteni alussa minut uskallettiin jättää yksin vaihtariperheeni toimesta päiväksi tuonne ja vuonna 2002 kävin vaihtarisiskoni kanssa Love Paradessa. Omat muistikuvat kaupungista eivät olleet kummoiset, etenkin Love Paraden jälkimainingeissa tuli pyörittyä kohtalaisen karuissa mestoissa ja ehkä päälimmäisenä muistona oli kovinkin pelottavan päihtuneet ihmiset.

Perjantai meni matkatessa, hotelliin kirjautuessa (neljän tähden hotelli Novotel) sekä illallista ja pientä evästä seuraavalle aamulle etsiessä.

Pakko mainita, että Berliinin Tegel lentokenttä oli aikamoinen järkytys. Lentokenttä oli kauhean vanha, harmaa ja kolkko. Mieleni teki melkein lähteä takaisin Suomeen, niin kauhuissani oli tuolla, onneksi muu Berliini teki siisteydellään vaikutuksen sekä minuun että perheeseeni.

Lauantaille oli alunperin suunnitteilla vuokrata pyörät ja tutustua niiden selästä kaupunkiin, mutta plan B otettiinkin käyttöön. Lähdimme S-Bahnilla hotellilta museosaarelle, jossa kävimme tuomiokirkossa, syömässä, kävilimme Check Point Charlielle ja sieltä vielä eteenpäin Brandenburger Torille.

Minä ja maha tepsuttelimme tuomiokirkon huipulle. Oli rankkaa, mutta kannatti. Ylhäältä oli upeat maisemat.

Currywurst XXL .. ommom!

Ihmettelin useampaan otteeseen pinkkejä (ja vaaleansinisiä) kaupungin läpi kulkevia putkistoja. Löytyi selitys. Oma alkuperäinen epäilys oli jonkinsortin taideteos.

Hotellihuoneessa tuli pariinkin otteeseen nautiskeltua renouttavasta kylvystä. Lämpimässä vedessä lilluminen teki hyvää sekä mahalle että kovia kokeneille koiville.

Sunnuntaille oli suunniteltu brunssi Alexille ja sieltä eläintarhaan. Sisko perheineen lähti lapsia enemmän kiinnostavaan kohteeseen Legolandiin. Äiti, isä ja minä mieheni kanssa vietimme siis kolme - neljä tuntia pyörien eläintarhassa.

Sunnuntai-illalla oli vielä sovittuna treffit ystäväpariskunnan kanssa ihanaan ravintolaan. Matkalla löysimme boulderin, pitähän sitä käydä vähän testaamassa.

Maanantaina oli vielä alkuiltaan asti aikaa pyöriä kaupungilla. Me päätimme nauttia upeasta päivästä kävelemällä pikkuisen Tiergartenissa, josta suuntasimme shoppailemaan. Söimme vielä koko porukalla yhdessä ennen kuin lähdimme hotellin kautta lentokentälle.

Aviomies osti Kadewesta meidän pikkuiselle kesämiehelle myssyn.

Reissu oli ihanan onnistunut, arjesta irtautuminen onnistui. Äiti oli erittäin otettu siitä, että olimme kaikki lähteneet mukaan. Tuli tuossa jo vähän mietittyä, että voisi ensikeväänäkin suunnata Berliiniin, jäi sellainen olo, että jäi vielä niin paljon nähtävää.

Täytyy lähteä reissuun vielä silloin kun oma muksu ei ole liikkuvaa sorttia, jotta siirtymät sujuvat reippaasti. Itsehän olin lyllerrysvauhdilla liikkeessä tällä kertaa.