sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Jouluun sisältyy aina hurjan paljon odotuksia. Joulun toivoisi tuntuvan samalta kuin pienenä, kun koko kuukausi oli vain sitä odottamista, joulu ilmestyi kun tyhjästä. Joulun valmistelu on niin mieleistä minulle, sitä vaan toivoisi, että olisi vielä enemmän omaa perhettä jolle tehdä joulu kotiin - jos jossain vaiheessa sellainen meille suotaisiin. 

Joskus entisessä elämässä en olisi halunnut koko joulua, sillä joka vuosi petyin siihen, ettei joulu olekaan sitä mitä se oli joskus. Pitää osata luopua siitä ajatuksesta, millainen on ideaali joulu, ja hyväksyä se, ettei sitä voi enää viettää vanhempien luona omien sisarusten kanssa, vaan ajat muuttuu. 

Omiin perinteisiin kuuluu joulun tekeminen omaan kotiin (aviomiehen kanssa täytämme toisillemme joulukalenterin luukkuihin yllätyksiä), joulukortit ja itsetehdyt joululahjat ystäville/perheellä sekä vierailut jouluaattona siskon/anopin/vanhempien luona. Olen onnekas, että aviomies ei lainkaan kyseenalaista jouluhömpötyksiäni, vaan hän jopa osallistuu niiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Tänä vuonna oli varmasti paras joulu sitten lapsuuden.

Aattona

aamupunttis
joulubrunssi vanhempien luona ja kevyttä koirankidutusta
joululahjontaa, meillä oli kaikki ollut erittäin kilttejä, kaikki saamani joululahlat olivat aivan ihania
tonttuiltiin kylillä (sadeasu jouluaattona :D !!!) ruoan valmistuessa uunissa
Jamie Oliver -tyyliin täytetty kalkkuna, yorkshiren vanukkaita, ruusukaalisalaattia, vihersalaattia, juustoja timjamiperunoita 
ommom!
Tällä oppaalla sitten saa vielä lisätehoa treeniin

Joulupäivänä

aviomies paistoi meille vähän pekonia ja munia *sydän*
ranskalainen sitruunatorttu jälkiruokana siskoni järjestämän jouluaterian jälkeen

Tapanina

boulderointia Konalassa ystävän kanssa

Erityisen iloinen olin tänä vuonna lahjoista ystäville. Parin vuoden ajan olen tehnyt ystäville joulusuklaita, tänä vuonna päätin tehdä jotain erilaista. 


Tee se itse -keksejä. Keksien ohje löytyy ihan googlettamalla. En tietenkään lähtenyt kokeilematta antamaan ystäville tuommoisia lahjoiksi, meillä oli kotona testilaboratorio, kekseistä tehtii eri versioita varmistaaksemme ystäviemme saavan vain parasta.

Taisin onnistua tänä jouluna syömään itseni kipeäksi, selkäjuttuja taas, mutta mitä ilmeisimmin omat vaivat reagoivat siihen kun ruokavalioon tulee sokeria, hiivaa ja leivonnaisia/leipää. Tapanina olin fyysisesti huomattavan heikossa kunnossa, mutta nyt kun ruokavalio on taas kunnossa, alkaa oloki parantua (enää ei liikkeelle lähtöni muistuta paukku pakkasilla kylmän Punton käynnistämistä). Olen tyytyväinen siihen, että jouluna pysyin kohtuudessa, jouluruoat maistui, mutta yhtenäkään päivänä en ollut ähky, eikä tullut morkkisteluja syömisen takia.

Isoin kiitos kuitenkin joulun onnistumisesta kuuluu ihanalle aviomiehelleni.

4 kommenttia:

Maarit kirjoitti...

Vähän vertaistukea tältä suunnalta: mä olin kanssa muutaman vuoden tosi huonossa kunnossa (vatsakivut, turvottelut, lihoaminen, äärimmäinen väsymys ym ym), kunnes lopetin viljojen, hiivan ja valkoisen sokerin syömisen kokonaan. Otin lisäksi kuurin yrttivalmistetta (candida clear) ja kahden viikon päästä olin kuin uusi ihminen. Lihotut kilot lähtivät vuodessa pois. Olen jättänyt myös gluteenin pois ruokavaliosta (no joskus sushin kanssa soijakastiketta tmv). Tiedän myös henkilöitä, joilla on samat ongelmat + kilppari päälle, sullahan oli kans se kilppari?

Mäkin ahmin jouluna sallattia, kalkkunaa ja lohta :) No vähän kinkkuakin. Noista ruuista ei voi pahemmin tulla morkkista :)

-didi- kirjoitti...

Kiitos vertaistuesta ja pitää googlettaa tuo yrttivalmiste.

Minun tulee hyväksyä se, että on tehtävä pysyviä muutoksia ruokavalioon, mielummin ruokavalio kuin jatkuvat kipulääkkeet jne. On se kilppari vajaatoimintakin.

Päivä neljä menossa, pitäisi varmaan pitää ihan kalenterissa päiväkirjaa siitä, miten olo kohenee suhteessa päiviin ilman gluteiinia/sokeria/hiivaa.

Mulla kävi kyllä käsi ihan konvehtirasialla ja leivoin kotiin torttujakin, tapaninpäivän jälkeen niitä ei ole enää meillä kotona, syömättömät herkut heitettiin armotta roskiin.

Maarit kirjoitti...

Mulla on oireet sen verran rajuja, että ei ihan helpolla sorru herkkuihin, kun tietää, että sitten voi olla koko illan tosi kipeä, eikä pysty tekemään mitään :/ Ehkä oireet ei enää ole niin pahoja kuin ennen, mutta kun muistaa ne pahimmat oireet, niin ei kauaa tee mieli leipää tai muutakaan. Joskus on kiva vaan haistella tuoretta leipää, tuoksuuhan se ihanalle :)

Mulla meni vatsan tasapaino sekaisin luultavastikin antibioottikuurista (keuhkoputkentulehdus). Kolmisen vuotta kärsin kaikenlaisista jatkuvasti pahenevista oireista. Aloitin yrttivalmisteen käytön puoli vuotta ruokavalion uudistamisesta (samoihin aikoihin kävin ekan kiipeilykurssin). Ja itselläni se teki todella ison muutoksen. En varmaan pystyisi edes harrastamaan kiipeilyä, jollen olisi saanut elimistöä tasapainoon. Tuo yrttivalmiste näyttää muuten nykyään olevan nimellä Candida Support: http://www.iherb.com/product-reviews/now-foods-candida-clear-90-vcaps/462/?p=3. Mulle tuli ihan hirveet oireet ekana neljänä päivänä, jonka jälkeen olo helpotti ja nostin annosta. Söin yrttivalmistetta kokonaiset 6 kk.

Hyvää ja terveellisempää uutta vuotta! :)

-didi- kirjoitti...

Kuulostaa vähän samalta kuin refluksikohtaus mulla, menee koko ilta sit aina pilalle (ja pientä kipuilua saattaa olla parikin viikkoa kohtauksen jälkeen).

Mä oon vasta pyöritellyt tuota gluteiinittoman ruokavalion ajatusta päässä, mullahan ei oo mitään diagnoosia omaan oloon, eikä lääkärin kehotusta neuvoa gluteiinittomaan, joten jouluna sit en ajatellut noita juttuja yhtään. En tavallisesti mätä leipää ja leivonnaisia tuohon tahtiin kuin nyt pyhinä, niin olokin on pääasiallisesti ollut kohtuullinen.

Mulla taas kiipeily on välillä se ainoa juttu, mitä mä pystyn tehdä, jotenkin siinä selkä lepää niin, että kivut ei tunnu.

Tiedätkös, alkanut vuosi ON parempi.. 7 päivää gluteiinitonta jne takana.. ja olo ihan mahtava :)

 
Template by suckmylolly.com - background image by elmer.0